Marketing ewoluuje – znana i stara prawda. Nic dziwnego, skoro świat się zmienia, to i marketing nie może wciąż trzymać się tych samych zasad i powielać wciąż tych samych działań. Jednym z czynników, który na przełomie XX i XXI w. najmocniej wpłynął na kształt marketingu jest rozwój technologii: komputery, Internet, social media, telefony komórkowe, by wymienić tylko kilka jego aspektów. A w ostatnim czasie takim mocnym technologicznym impulsem zmian w marketingu stało się zjawisko Big Data.
O współczesnym świecie mówi się, że to data-driven world, czyli świat napędzany przez dane. Nie ma chyba takiego aspektu rzeczywistości, w którym obecnie zbieranie i przetwarzanie danych nie byłoby ważne. Co więcej, dane i informacje stają się najcenniejszym kapitałem, jakim może dysponować państwo, przedsiębiorstwo czy pojedyncza osoba. „Wiedzieć” oznacza „mieć przewagę”. Dalej, reorientacji ulega cała gospodarka: ważniejsze od zasobów materialnych (np. surowców naturalnych) stają się zasoby niematerialne: wiedza i technologie.
Właśnie w takiej rzeczywistości, świecie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy, narodzić się musiał nowy typ marketingu: data-driven marketing, marketing napędzany przez dane. W tym ujęciu marketingu wszelkie decyzje podejmowane są na podstawie dostępnych danych i informacji, dzięki czemu działania marketingowe optymalizowane są tak, by przynosiły jak najwięcej korzyści. Marketerzy zyskują unikalną wiedzę: kto, co, kiedy, gdzie i dlaczego. Wszelkie działania mogą być personalizowane i dostosowywane do pojedynczych konsumentów, co umożliwia precyzyjne kierowanie ofert do najbardziej zainteresowanych klientów. W efekcie oszczędza się czas i pieniądze, maksymalizuje wskaźnik ROI (return of investment – zwrot z inwestycji), a przede wszystkim buduje się przewagę konkurencyjną.
Data-driven marketing to marketing faktów, a nie opinii. Bo jak mówił Jim Barksdale, były CEO firmy Netscape: „Jeśli mamy dane, spójrzmy w dane. Ale jeśli wszystko co mamy, to opinie, to kierujmy się moją.”
Tagi: Big Data, data-driven marketing, marketing, eksploracja danych, wiedza
Przeczytaj także:
Co to jest Big Data?
Pojęcie Big Data od jakiegoś czasu robi oszałamiającą karierę w informatyce, ekonomii, polityce czy...
Czytaj całość
Data Scientist – czarodziej danych
Upowszechnienie się Big Data zmusiło ludzi zajmujących się danymi do zmiany sposobu myślenia o anali...
Czytaj całość
Marketing napędzany przez dane
Marketing ewoluuje – znana i stara prawda. Nic dziwnego, skoro świat się zmienia, to i marketing nie...
Czytaj całość